کد خبر: ۲۹۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو ، اگر چه سال‌هاست بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته سیاست‌هایی را برای افزایش تولید خودروهای هیبریدی و برقی به اجرا گذاشته‌اند و حتی در برخی موارد این خودروها به تولید انبوه نیز رسیده‌اند اما هنوز هم دیر نیست اگر مسوولان محیط‌زیست ما نیز بخواهند با جدیت چنین طرحی را دنبال کنند.

کاهش 50 درصدی مصرف سوخت با دو طرح جدید موتور هیبرید

به گزارش خبر خودرو ، اگر چه سال‌هاست بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته سیاست‌هایی را برای افزایش تولید خودروهای هیبریدی و برقی به اجرا گذاشته‌اند و حتی در برخی موارد این خودروها به تولید انبوه نیز رسیده‌اند اما هنوز هم دیر نیست اگر مسوولان محیط‌زیست ما نیز بخواهند با جدیت چنین طرحی را دنبال کنند. حرکت به سوی استفاده از الکتریکی و هیبریدی به‌عنوان منبع انرژی وسایل نقلیه یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش آلودگی هواست که امروزه در سراسر دنیا دنبال می شود.

البته پژوهشگران و دانشمندان ایرانی نیز سالهاست همگام با بقیه دنیا و در قالب طرح های متفاوت به تحقیق، تجربه و ساخت نمونه هایی از خودروهای هیبریدی و برقی مشغول هستند. اما به نظر می رسد برخلاف جهت گیری جهانی صنعت خودروسازی و تلاش های فراوان دانشگاهیان ایرانی، صنعت و دولت ایران از این موضوع مهم غافل مانده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند حمل و نقل هیبریدی و الکتریکی می تواند تنها چاره بحران فاجعه بار آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران و راهی برای خلاصی دولت از پرداخت میلیاردها میلیارد سوبسید سوخت در کشور باشد مسلما در این راستا اهرم های حمایتی از خودروهای هیبرید و فرهنگ سازی برای استفاده از این خودروها می تواند در تحقق این مهم نقش زیادی را ایفا نماید.

در همین رابطه یک پژوهشگر ایرانی فعال در صنعت خودروسازی و طراح موتور هیبرید و گیبرکس AMT بر این باور است استفاده از خودروهای هیبردی می تواند یکی از بهترین راه های مقابله با مشکل آلودگی هوا باشد و باید این موضوع مورد توجه جدی مسئولان ، برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور قرار گیرد.

به گفته وی دانش فنی این موتور توسط متخصصان و طراحان ایرانی ایجاد شده است.

جلیل قلی زاده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت : خودروهای هیبریدی که امروز توسط بسیاری از خودروسازان دنیا اجرایی شده است دارای بیش از دو قوای محرکه هستند در حالی که نکته حائز اهمیت در خصوص این طرح که آن را سایر طرح ها و نمونه های خارجی متمایز می کند طراحی HCU(کنترل مرکزی ) و ارتباط آن با ECU است تا فرامین لازم را به ECU منتقل کند.

وی اظهار داشت : در  طرح ارائه شده موتورهای الکتریکی به کمک موتور احتراقی رفته و ترتیبی اتخاذ می شود که در زمان ترافیک، موتور احتراقی خاموش و موتورهای هیبریدی فعال شوند.

 وی تصریح کرد : در صورت اجرایی شدن این طرح موتورهای الکتریکی را به کمک موتور احتراقی آورده و مصرف سوخت خودروها را حدود 50 درصد کاهش می یابد.

وی مهمترین بخش این طرح را عدم تغییرات زیاد در خودروها و نصب دو موتور الکتریکی در چرخ های عقب خودرو دانست و اظهار داشت : با این شیوه کنترل مرکزی یا همان HCU با ECU ارتباط برقرار می کند و با توجه به فرامینی که به ECU منتقل می شود مثلا زمانی که فاصله خودرو جلویی 80 سانت می شود و ماشین در حالت توقف قرار می گیرد موتور احتراقی کاملا خاموش و موتور الکتریکی شروع به حرکت می کند.

وی افزود : در صورتی که فاصله از ۸۰ سانت بیشتر شود خودرو بصورت کاملا اتوماتیک شروع به حرکت میکند تا زمانیکه مجددا فاصله با خودرو جلویی ۸۰ سانت شود که در این حالت خودرو متوقف خواهد شدالبته در این وضعیت کاری به پدال گاز و ترمز نداریم و تمام کارها به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد.

وی گفت : در این خودرو از یک پکیج باطری استفاده شده که در هنگام راه اندازی خودرو بصورت کاملا الکتریکی و زمان تقویت موتور احتراقی از آن استفاده می شود.

وی مزیت مهم این طرح را کاهش حداقل 50 درصدی مصرف سوخت  و آلودگی هوا در کلان شهرها اعلام کرد و گفت : نکته حائز اهمیت این طرح اجرای آن به دو صورت OIM و در خط تولید و به صورت after market ( پس از فروش ) است چرا که هم اکنون خودروهای زیادی از انواع پراید ، تیبا و سمند در سطح شهرها تردد دارند  که می توان بر روی همه این خودروها موتورهیبرید را نصب نمود.

وی با اشاره به روند اجرای این  فرآیند در خودروهای فعلی گفت : هنگامی که مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر خودرو شود پس از فشرده شدن و با جرفه زدن شمع ، حالت احتراق ایجاد می شود به طوری که نیروی حاصل از احتراق، پیستون را با فشار زیاد به بالا و یا پایین حرکت داده و نهایتا موجب حرکت میل لنگ و خودرو می شود.

عضو موظف هیات مدیره مهندسی بازرگانی خودرو سایپا اظهار داشت : به عنوان مثال خودروی وارداتی که با قیمت 100 میلیون وارد می شود طبعا نوع هیبرید آن نیز با 20 هزار دلار بیشتر خواهد بود در حالی که کل HCU و چرخ های الکتریکی که در این پروژه نصب می شوند صرفا10 میلیون تومان به قیمت خودرو افزوده می شود.

قلی زاده افزود : البته این خودرو هیبریدی باید حتما دارای کلاج اتوماتیک و یا گیبرکس اتوماتیک باشد به همین منظور طرح گیبرکسAMT نیز در راستای این طرح اجرایی شده است.

وی در خصوص طرح گیبرکس تصریح کرد : تبدیل گیبرکس دستی به اتوماتیک به صورت after market ( پس از فروش )حدود 3 میلیون هزینه در بر خواهد داشت در حالی که معمولا اختلاف قیمت خودرو دنده ای و اتوماتیک حدود 10 تا 15 میلیون است.

وی با اشاره به اینکه اینکه نصب این گیبرکس کاهش مصرف سوختی را نیز به دنبال دارد، افزود : علاوه بر کاهش مصرف سوخت ، از آنجا که یکی از معضلات کلان شهرها ترافیک است با این اقدام و هزینه کمی که در بر دارد مشکل رانندگان به دلیل کلاج و ترمز های متعدد در ترافیک ها حل خواهد شد.

وی در ادامه با به مزیت های موتور هیبرید جدید و قیمت تمام شده پایین آن پرداخت و تصریح کرد : نکته مهم در اجرای این گونه پروژه های جدید حمایت دولت و خودروسازان است چرا که یکی از مزیت های این موتور جدید قیمت تمام شده پایین آنهاست زمانی که دولت بداند بر روی هر خودرو 10 میلیون تومان سرمایه گذاری می شود و پرداخت این هزینه ها را می توان به سازمان های متولی از جمله محیط زیست وزارت نفت ، شهرداری و حتی خودروساز واگذار نمود قطعا حمایت خواهد کرد .

وی در ادامه با اشاره به اینکه این پروژه در ۳ فاز تعریف شدهاست افزود : هم اکنون فاز اول و دوم (فاز مطالعاتی و طراحی اولیه) به پایان رسیده است و فاز سوم که همان فاز اجرایی است در صورت مهیا شدن شرایط حداکثر تا ۱۰ ماه آینده قابل ارایه خواهد بود .

وی تصریح کرد : پس از اتمام این فاز، مراحل اخذ استانداردهای لازم از مراجع ذیربط شروع می شود که همزمان با این مرحله، صنعتی سازی نیز شروع خواهد شد.

 




 

 

 

 

 




 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"